måndag 23 september 2013

Nettospar

I ett tidigare inlägg skrev jag om hur viktigt det är att nettosparandet ökar varje månad.

Med nettospar menar jag pengar som tillförs sparande på konto eller som man köper aktier/fonder/obligationer för. Eventuell värdeökning är alltså inte medräknad. Målet är att inte använda värdeutvecklingen till konsumtion. Att ha koll på detta kan vara speciellt viktigt när man har olika banker, flera fonder, en del aktier, högräntekonto i en tredje bank o.s.v.

Jag har därför snickrat ihop en ganska enkel excelfil som anger nettospar skilt från värdeökning. I filen går också att avläsa värdeökning i procent, det totala saldot på sparandet samt utvecklingen på sparandet från månad till månad, både i kronor och procent.

Filens två översta textrader ändrar man efter egna omständigheter. Där anges de banker och sparformer man har.

I alla de ljusgula fälten skriver man in sina siffror. De vita kalkyleras automatiskt.

I den översta sifferraden vid rubriken saldo läggs ingångsvärden in. Det värden som ska anges är är det totala saldot för det egna sparandet den 31/8. Här måste all värdeökning före den 31/8 vara inkluderat.

Därefter lägger man in hur mycket man satt in i eller tagit ut från sina olika sparformerna under september (insatt/uttag) samt anger det totala saldot för varje sparform den 30/9.  Då kalkyleras värdeökningen från augusti till september. Upprepa sedan detta tillvägagångssätt varje månad.

Att fälten under den aktuella månaden ser lite konstiga ut är helt i sin ordning. Det rättas till efterhand när kommande månaders siffror läggs in.

I de solgula fälten till höger kalkyleras den sammanlagda värdeökningen för alla sparformer, värdeökningen i procent, totalt nettospar och totalt sparsaldo för den aktuella månaden.

I det brandgula fälten på högerkanten kalkyleras den total saldoförändringen i sparandet mellan föregående och nuvarande månad samt saldoökningen i procent.

Jag hoppas filen kan komma till nytta. Lycka till med ert sparande!

2 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg.
    Jag har tidigare försökt köra excel för att hålla koll på sparande och räkningar, men sedan i våras kör jag tink.se istället.
    Uppgifterna hämtas då automatiskt från min olika banker (Avanza, Handelsbanken med flera) och sammanställs i sparande och olika former av utgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det låter ju jättebra. Jag har tyvärr inte alltid koll på det senaste, så tack för tipset :). Tack också för berömmet, roligt att du uppskattar bloggen :).

      Radera